Spring til indhold

Digital

Der er to ting, der er vigtige i kampen om kunderne:

  1. De kan få de samme varer mange steder. Det, der gør en forskel, er den digitale service, du hæfter på dit produkt.
  2. Ud over din konverterende digitale service skal du også huske at involvere brugerne. Brugerne vil nemlig involveres. De vil uploade fotos, give karakterer og tages med på råd, komme med input.

Hvis du kan involvere brugerne, kan du også gøre dem til kunder. På den måde får du en højere konverteringsrate. Her er nogle digitale projekter, jeg har været involveret i, og opgaver jeg har løst.

Web, websites og webshops

Jeg har arbejdet med og været ansvarlig for flere af Danmarks førende webshops og -sites bl.a. Fitness World, Telmore, Fullrate, Sterling Airlines og Imerco. Brancher med vidt forskellige udfordringer, men fælles for dem er naturligvis at sælge så meget som muligt og øge konverteringsraten. Det gælder om at involvere brugerne og kunderne, hvis man vil være blandt de bedste. Og så skader det heller ikke at have et godt tilbud.
Se websites, jeg har arbejdet med >>

Apps

I Fitness World tog vi en vigtig strategisk beslutning: vi ville have den bedste app inden for kategorien sundhed, fordi det var vigtigt for vores forretningsstrateg i forhold til churn og retentionrate. I 2016 stod vi med en uddateret og gammel app. Vi udviklede den ved hjælp af crowd sourcing, hvor vi spurgte, hvad vores medlemmer gerne ville have. Og så begyndte vores agile proces, hvor vi hele tiden udgav små/incrementale forbedringer. Og vi fik den bedste app. I 2018 lå den nr. 1 i app store/iTunes i kategorien sundhed, mens den samme år blive nomineret til årets app af FDIH og vandt kategorien Customer Journey ved Danish Digital Awards året efter.
Se mere om vores app >>

E-mailmarketing og CRM

E-mailmarketing eller CRM-marketing er vigtig i forhold til fastholdelse og kampagner, noget som vi arbejde med hos Fitness World, Imerco og Sterling Airlines. Hos Sterling modtog 2 mio. modtagere hovedsageligt i Skandinavien nyhedsbrevet hver uge, som var versioneret til de forskellige markeder og sprog. Hos Imerco fik både vores klubmedlemmer og almindelig besøgende et nyhedsbrevet, hvilket sammenlagt var over 500.000. I Fitness World var nyhedsbrevet rette mod vores 500.000 kunder. Opgaven har alle steder været at lave relevant indhold, så nyhedsbrevet bliver åbent – og læst. Nyhedsbrevene var en guldgrube og omsatte for millioner uge efter uge. Hos Sterling Airlines lykkedes i en periode at firdoble omsætningen.

Kampagner

Hos Imerco havde vi kampagner hver uge. Op til flere hundrede varer var på tilbud. I den forbindelse
kom der en tilbudsavis, som blev husstandsomdelt og lå fremme i butikkerne. På websitet blev alle varerne mønstret i ERP-systemet og PIM-systemet (Product Information Management) og eksporteret til webshoppen. Ud over at få varerne i webshoppen udsendte vi også et nyhedsbrev (se herover), lavede bannere med de bedste tilbud til websitet. Det øgede omsætningen betragteligt og fordoblede webshoppens konverteringsrate. Hos Fitness World lavede vi store nationale kampagner, hvor den største udfordring var at ramme målgrupperne via segmentering af medietrykket og websitet. Kampagnerne sikrede både succesfulde centeråbninger med højt intake og en stor kundebasen.

Design

Designet på et website er utrolig vigtigt og kan være afgørende for, hvor godt et sitet konverterer. Jeg har været med til at lave nyt design (og i flere tilfælde implementere nyt CMS-system) hos Rambøll, Telmore, Imerco og Fitness World. Mobilen blev langsomt vigtigere, så website skulle være responsivt, hvilket i tilfælde øgede antallet af tilmeldinger med 184 %!

Webanalyse og webtracking

Man kan optimere og forbedre, men hvad nytter det, hvis man ikke ved, hvad brugerne gør? Hvad laver de på websitet? Hvilke sider ser de?, hvor lang tid er de på siden?, hvad er den mest populære vare?, hvilke sider genererer den største omsætning? osv., osv. Hvis man ved det, er man kommet langt. Jeg har arbejdet med webtacking og siteanalyse, mange af de steder, hvor jeg har været. Vi brugte bl.a. Google Analytics, Adobe Omniture SiteCatalyst, Website Optimizer, Clicktale, Hotjar, Sessioncam og hvad de altsammen hedder. Det er ikke teknologien, der er vigtige, men de resultater, man får ud af det – og som man kan handle på (i moderne tale kalder mange det big data). Informationerne giver os et godt og lærerigt overblik over, hvad de besøgende laver på sitet. Værktøjerne giver de data, der er behov for, så man kan forbedre sitet.

SoMe

Hos Fitness World var vores social medier utrolig vigtige. Medlemmer var utrolig deltagende, så det var indlysende, at det var et område, vi skulle fokusere på. På de sociale medier havde vi direkte adgang til vores brugere modsat nyhedsbrevene, som medlemmer jo skal åbne først for at vi får adgang til. Det er ingen overraskelse, at relevant indhold er utrolig vigtigt for at fastholde og tiltrække følgere. Så vi valgte at se på vores SoMe, som et forum for medlemmerne. Vi fik hurtigt fanbasen til vokse og nåede 178.000 følgere på hovedsiden. Herudover havde vi næste dobbelt så mange følgere på de lokale Facebooksider. Vi havde en plan for, hvad vi ville poste, og hvordan vi kunne engagere vores medlemmer.

Social commerce

En undersøgelse fra 2012 (Nielsen Global Trust Advertising) viser, at 70 pct. stoler på en onlinevudering lavet af andre kunder. Kun overgået af anbefalinger fra venner og bekendte. Derfor er det vigtigt at give kunderne mulighed for at vurdere varerne og give karakterer. Hos Telmore havde vi stor succes med at involvere brugerne og få dem til at dele, kommentere og vurdere varer. De kunne give mobiltelefonerne karakterer og skrive kommentarer ved hver enkelt model. Efter bare få måneder var der kommet 2.000 vurderinger, og i juli 2012 var der over 5.000. Ud over shoppen var brugerne også blevet involveret andre steder på sitet samt på vores Facebook- og Twittersider, hvor vi havde over 30.000 fans (juli 2012), hvilket var mange på daværende tidspuflkdsjfækldsajfælkdsajfæliadsjfæoiasdfjkj