Fitness Worlds app
Status på Fitness Worlds app var, at det hovedsagelig var en holdbookingsapp. Og hvis vi skal være helt ærlige, så havde den været forsømt i et pænt stykke tid. Designet var meget uddateret, der var ikke samme indhold på iOS- og Androidtelefoner, og vi releasede nye features til iOS først og så til Android senere. Det var derfor en nem beslutning. Den skulle opgraderes. Vores mål var at lave en af Danmarks bedste app – og det blev den tre år senere.
Når vi spurgte medlemmerne, sagde de, at vores app var vigtig for dem, og vi havde også forholdsvis mange brugere. I det lange løb var planen, at vi skulle forbedre vores retention- og churnrate. App’en skulle motivere og fastholde vores medlemmer plus forbedre deres oplevelse i og af Fitness World.
Det første, vi gjorde, var klassisk crowdsourcing – vi spurgte simpelthen medlemmerne, hvad de gerne vil have i app’en. De ønsker vurderede vi så i forhold til, hvad der rent teknisk kunne lade sig gøre, og hvad der ville have den største effekt for brugerne og for forretningen. Og naturligvis hvad der var økonomisk muligt. Det resulterede i 11 nye tiltag. Vi begyndte en mere eller mindre agil proces med inkrementielle opdateringer, hvor vi hele tiden udgave små forbedringer. De større forbedringer/updates var:
- Nyt brugervenligt design (naturligvis)
- Challenges til at engagere medlemmerne
- Notifications om hold, buddies (venners) holdtilmeldinger, challenges, kampagner osv.
- Buddies: Vores medlemmer kunne nu teame op med hinanden og bl.a. få invitationer til hold, challenges
- En kropsanalyse (body composition analyser) forbundet med app’en, hvor resultaterne bliver vist
- Salg af flere kropsanalyse data
- Ny holdbooking
- Træningsprogrammer til inspiration
- Booking af personlig træning
- Forbedret statistikmodul
- Salg af energi- og proteindrik
Se billeder af den gamle og nye app:
- Se den oprindelig appforside >>
- Se det første redesign af appforsiden>>
- Se det endelig redesign af appforsiden >>
- Se den gamle find centerside >>
- Se den nye find centerside >>
- Se challengeside >>
- Se notifikationer >>
- Se fedtmåling fra vores Bodytracker >>
- Se buddyside >>
Et år senere var antallet af downloads steget til 200.000, hvilket var næsten halvdelen af vores kunder.
I 2018 blev vi nomineret til e-handelsprisen af FDIH i kategorien Bedste app, hvilket var et dejligt skulderklap, og Ekstra Bladet kårede app’en som en af de bedste træningsapps >>. Og i 2019 vandt app’en kategorien Customer Experience ved Danish Digital Awards. Og året efter vandt den også Årets E-Handelspris for Bedste e-Handels App.

Progressive Web App
Hos Life Extension Europe havde vi en lidt anden tilgang. Vi kunne vi se, at trafikken via mobilen steg, men onlinesalget ikke fulgt med. Derfor satte vi fokus på at blive mobile first. For alvor. I stedet for at udvikle til bærbar/desktop først, udviklede vi nu til mobilen først – og så til computeren bagefter.
Udover at fokusere på mobilbrugerne var det også en anden fordel med den strategi. Næste led var nemlig at bruge de mobiloptimere i en PWA (progressive web app). En PWA er kort fortalt websitet pakket ind i en app.
Ved at give vores kunder en app, sikrede vi, at vi var tilgængelige for vores kunder døgnet rundt, ude og hjemme. Den forretningsmæssige værdi var naturligvis også at kunne sende notifikationer. Det kunne være i forbindelse med produktlanceringer, kampagner osv.